Fél kör a Fertő tó körül

2001.10.22: 7-en indultunk a túrára - a Kiprich család: Éva, András és a lányuk Anna - mi pedig 4-en: Teca, Anna, Nóra és én. A többiek biciklivel, én korival. 8 előtt indultunk Tatabányáról és az 1-es úton mentünk Győrig így 10 óra körül értünk fertődre. Kipakolás közben derült ki, hogy egyikünk se hozott fényképezőt.

Nyugat felé indultunk. Az első falu, Fertőszéplak már teljesen egybenőtt Fertőddel, aki nem figyel észre sem veszi, hogy másik helységben van. A templomnál a bicikliút elkanyarodik a főútról és kisebb utcákon vezet ki egészen a falu végéig. Mostanában aszfaltozták ezeket az utcákat. A falu után van egy kis emelkedő, de nem kell megijedni tőle, nem ez lesz a jellemző, a dombtetőről pedig jól be lehet gurulni a következő faluba.

A falvak között rendes bicikliút van, bent lakott területen pedig vagy járdán mentünk vagy még ott is volt elkülönített biciklisáv. Fertőhomok talán a legjobban kiépített ilyen szempontból. Piros műkővel van burkolva a biciklisáv, mellette külön aszfaltozott járda. Lehet szlalomozni a kis összekötéseken.

Az útról látszik az óriási nádas és egyszer-egyszer lehet már látni a tó tükrét is. Ahogy jönnek egymás után a falvak, mindig van valami látnivaló. Ahogy haladunk, egyre sűrűbbek a fák az út szélén, egyre több a letöredezett ág és az út is egyre nedvesebb. Így elég nehéz haladni, le is maradtam a többiektől. A bicikliút Balf előtt szűnik meg, innen országúton kell gurulni Fertőrákosig. Ez valamivel több mint 10 Km, az aszfalt elég rossz minőségű, emelkedők is vannak és a forgalom is megsűrűsödött. Jobbra-balra szőlőskertek, folyik a szüret. Traktorok viszik a leszedett szőlőt, a nyitott kapukon be lehet kukucskálni a kis borászatokba. Nekem elég kényelmetlen volt ez a rész, alig vártam már, hogy Fertőrákosra érjünk.

A falu előtt érdemes egy kicsit lassítani, pihenni, mert bent egy óriási emelkedő vár. 5-600m-re saccolom és úgy emelkedik, hogy csak lépésben lehet felkapaszkodni. Fent a híres kőfejtő mellett van egy kis piac, ott pihentünk meg. Ahogy elindultunk ki is értünk a faluból és innen már jól lehetett látni a tó vízfelületét és a sok vitorlást. Innen egy olyan út vezet a határig, ahol már autók nem járhatnak. Néhány emelkedő és lejtő nem túl jó aszfalton. Itt már lehetett látni kékkel festett nyilakat és Km feliratokat. Ezekben a napokban haladt el erre a Bécs-Budapest szupermaraton.

A határon pillanatok alatt átengedtek, még a hajó menetrenddel kapcsolatban is tudtak egy kicsit segíteni. A határtól lejtő vezet be Mörbischbe, nagyon sima aszfalttal, igazi száguldás ha az ember jól belegugol. Egyszer csak jön egy élesebb jobbos kanyar, a B10-es bicikliút viszont balra elhagyja a főutat. Arra kellene menni, ha teljes tókört mennénk. A főúton tovább gurulva bejutunk a központba, ott egy nagyobb 4-es kereszteződésben jobbra kell fordulni, az vezet ki a kikötőbe.

A hajóút Illmitzbe nagyjából 100 ATS fejenként, de Andrásnak sikerült a felére lealkudnia. Menetrend szerint nagyjából óránként megy hajó nyáron, 2 óránként az elő- és az utószezonban. Volt egy kis időnk körülnézni: egy medencés strand, egy színház van még a kikötő mellett és egy szabadstrand is az egyik kis szigeten. Rajtunk kívül nem volt utas, így a legkisebb hajóval indultunk, úgy 20-30 személyes lehetett. Úgy saccolom nem a normál utazósebességgel mehettünk, mert 10-15 perc alatt át is értünk a túlpartra. A kapitány egyből indult is vissza, de előtte még megnyugtatott minket, hogy Pomogyig hátszelünk lesz.

A hajótól párszáz métert sétálni kellett a murván, csak utána kezdődött az aszfaltozott bicikiút, természetesen az országúttól elkülönítve. Még mielőtt Illmitzbe értünk volna találtunk egy fából épített kilátó tornyot. A létra mellett hosszú rámpa is van hozzá így görkorival is kényelmesen fel lehet menni nézelődni. Errefelé már sík a táj, se emelkedő se lejtő, de a néznivaló is kevesebb. Illmitz határa előtt a lányok bementek egy Billába vásárolni én meg addig mentem egy kört a parkoló mögötti koriparkban. Kicsi területen van, csak néhány lejtő, korlát, de ha épp nincs ott senki, jól el lehet szórakozni.

A következő pici falu Apethlon, itt láttunk először nyitva postát, Anna vett egy pár bélyeget a gyűjteményébe. Itt már mindenki fáradt volt, nézelődni se nagyon lehetett, úgyhogy szép lassacskán haladtunk a határig és még onnan egy bő fél óra Fertőd. Nagyjából 65 Km ez a túra, durván a teljes kör fele.